پایش وضعیت مبتنی بر آنالیز ارتعاشات:

مدیران امروز سعی می کنند تا با استفاده از روش های علمی علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، قیمت تمام شده آن را هم کاهش دهند. پایش وضعیت یکی از فنونی است که در سال های اخیر مورد استقبال بیشتر مدیران صنعت قرار گرفته و البته منافع زیادی را هم عاید سازمان ها نموده است. آنالیز ارتعاشات یکی از روش های پایش وضعیت تجهیزات است که با به کارگیری آن در صنعت به طور چشمگیری میتوان از دوباره کاری  جلوگیری نمود و هزینه های یک شرکت تولیدی را کاهش داد.

با پایش وضعیت از طریق آنالیز ارتعاشات می‍توان با آگاهی به موقع از خرابی  دستگاه ها و اعمال تعمیرات پیشگیرانه جلوی زیان قبل از وقوع را گرفت و همچنین در مصرف قطعات و وقت نیروی انسانی در نگهداری و تعمیر ماشین آلات صرفه جویی نمود و در نهایت سازمان را به سمت بهبود کارایی هدایت کرد.

    نگهداری و تعمیرات (نت) فعالیتی است که برای اجتناب، شناسایی، پیشگیری، یا مقابله با از کارفتادگی به منظور نگهداری امکانات و تجهیزات فیزیکی سیستم کارخانه یا ماشین و تجهیزات در یک وضعیت کارکرد بهینه یا قابل قبول صورت می‍گیرد . در شرکت ها به روش های متفاوتی فعالیت نت انجام می شود. نت پیشگیرانه و نت پیش بینانه به طور محسوسی بر کاهش هزینه های صنعت مؤثر است. بدون شک شرکت ها و کارخانه های تولیدی برای توسعه محصولات و بهبود کیفیت آن‍ها نیاز به ماشین آلاتی دارند که حداقل خرابی را داشته باشد.

در مورد آنالیز ارتعاشات تحقیقات علمی و عملی بسیاری صورت گرفته که تمامی نتایج، حاکی از سودآوری این تکنیک برای سازمان است.

تکنیک آنالیز ارتعاشات یکی از تکنیک های پایش وضعیت است که می تواند کمک زیادی به برنامه ریزی نت نماید. آنالیز ارتعاشات می تواند نشان دهد که ماشین آلات در چه وضعیتی هستند، و احتمالاً کدام قطعه ماشین در حال خراب شدن است.

به کارگیری تکنیک آنالیز ارتعاشات، باعث بهبود کارایی فرآیند تولید می شود. چون می‍توان کارایی را از طریق کاهش تعداد توقف ها، کاهش هزینه های نت و کاهش مصرف قطعات یدکی بهبود داد. عمده مزایای آنالیز ارتعاشات به شرح زیر می باشد:

  • به کارگیری تکنیک آنالیز ارتعاشات، باعث کاهش تعداد توقف ها می شود.
  • به کارگیری تکنیک آنالیز ارتعاشات، باعث کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات می شود.
  • به کارگیری تکنیک آنالیز ارتعاشات، باعث کاهش مصرف تعداد قطعات یدکی می شود.

منظور از نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت عبارت از به دست آوردن علائم و نشانه هایی از وضعیت سیستم و یا ماشین در حال کار می باشد، تا دستگاه بتواند در یک شرایط ایمن و اقتصادی به کار ادامه دهد یا در صورت نیاز، تعمیر شود.

اهمیت پایش وضعیت در روند نت شرکت های تولیدی و صنعتی بر کسی پوشیده نیست. پایش وضعیت راهی برای تشخیص علائم فرسایش عادی یا خرابی آنی دستگاه و تجهیزات یا فرآیند در زمان مناسب برای دوری جستن از خرابی های پرزیان است. می‍توان وضعیت دستگاه و تجهیزات را به طور مستمر (CM) آنالیز کرد و در صورت انحراف های پیاپی از عملکرد عادی، اقدام لازم برای تعمیر مناسب را اعمال نمود. در صورتی که تا زمان اجرای هر مرحله از تغییرات زمان بندی شده دستگاهی بر اساس نتایج پایش وضعیت رفتار غیرعادی از خود نشان ندهد، آن دستگاه مورد بازدید قرار نمی گیرد و به این ترتیب می‍توان حجم قابل توجهی از فعالیت های نگهداری پیشگیرانه را کاهش داد.

به کارگیری سیستم پایش وضعیت در سازمان های تولیدی دارای مزایای مشهودی است. اگر پایش وضیت در یک شرکت تولیدی اجرا شود می توان کاهش سطح تعمیرات عمومی کارخانه و جلوگیری از توسعه خرابی در سیستم را انتظار داشت. اجرای پایش وضعیت همچنین تعداد خرابی های سنگین و پرهزینه ماشین ها را کاهش داده و منجر به افزایش عمر دستگاه ها و کارایی آن ها خواهد شد. پایش وضعیت باعث خواهد شد هزینه های ناشی از توقف های دستگاه ها در خط تولید کاهش یابد. علاوه بر موارد فوق بعضی دیگر از مزایای مورد انتظار حاصل از اجرای پایش وضعیت به شرح زیر می‍باشد:

– کاهش مصرف قطعات یدکی

– کاهش هزینه سرویس دستگاه ها و تجهیزات (به دلیل افزایش فاصله زمانی سرویس ها)

– افزایش امکان برنامه ریزی

– بهبود ایمنی کار دستگاه ها و تجهیزات

– امکان کنترل کیفیت تعمیرات دستگاه ها و تجهیزات

– امکان کنترل کیفیت مواد مصرفی برای نگهداری (از جمله روغن و فیلترها)

– کنترل فرسایش غیر عادی و کاهش خرابی های زودرس دستگاه ها و تجهیزات

– کارکرد طولانی مدت تر ماشین ها و تجهیزات به ویژه در مواقع حساس

همان طور که قبلاً بیان گردید یکی از راه های شناخته شده برای پایش وضعیت، آنالیز ارتعاشات است که در صورت اجرای این روش مزایای اقتصادی زیادی را می توان انتظار داشت. امروزه تکنیک های آنالیز ارتعاشات به عنوان یکی از مؤثرترین روش های نظارت و کنترل ماشین آلات صنعتی، عمرانی، حمل و نقل و نظامی به شمار می رود.

تکنیک های مراقبت وضعیت از طریق آنالیز ارتعاشات معمولاً برای سیستم هایی که حرکت دورانی دارند (نظیرتوربین ها، مولدها، گیربکس ها و سایر تجهیرات دوار) بیشتر از سیستم هایی با حرکت های رفت و برگشتی مورد استفاده قرار می گیرد. سیگنال ها یا علائم ارتعاشی به دلیل سهولت اندازه گیری، به صورت گسترده در عیب یابی و پایش ماشین آلات و تجهیزات دوار مورد استفاده قرار می گیرند و حاوی اطلاعات سودمندی هستند. هرگونه تغییری در عملکرد تجهیزات دوار منجر به تغییر در سیگنال های ارتعاشی قابل رویت در دستگاه آنالیز خواهد شد، بدین ترتیب بر اساس نوع فرکانس، عیب دستگاه قابل تشخیص خواهد بود و بر همین اساس راهکارهای مناسب (از جمله بالانسینگ) جهت برطرف نمودن عیوب ماشین آلات و تجهیزات توسط مهندسین و کارشناسان مجرب شرکت چرخش ابزار شتاب ( چاکو ) ارایه خواهد شد.

 

 

به بخش خدمات وبسایت شرکت چرخش ابزار شتاب با نام تجاری  چاکو  خوش آمدید.

این صفحه، وبسایت قبلی شرکت چاکو می باشد.

از این پس، وبسایت اصلی (chaco.company) با امکانات جدید و کلیه محصولات و خدمات ما بر روی لینک زیر در دسترس می باشد.

 

ورود به سایت چاکو

 

 

 

 

فهرست موضوعات وب سایت